Klantvriendelijkheid en vernieuwingen

De taxateur heeft een woning getaxeerd. De eigenaresse vindt dat de woning erg laag is getaxeerd in vergelijking met woningen in de buurt. Ook heeft de taxateur geen rekening gehouden met vernieuwingen in de woning: een nieuwe keuken, CV-ketel en een marmeren vloer. Op vragen reageert de taxateur boos, volgens klaagster.
 
De taxateur heeft in 20 jaar nooit problemen gehad met zijn taxaties en voelt zich geschoffeerd door de klacht. Hij geeft aan dat de staat van onderhoud van de woning matig is en er sinds 2009 geen moderniseringen zijn geweest, waardoor de waarde lager uitviel. Vernieuwingen zijn volgens de taxateur bij de bezichtiging niet vermeldt door de klaagster.
 
Het Tuchtcollege overweegt dat de marktwaarde in het taxatierapport onvoldoende is onderbouwd. De markt is volgens het taxatierapport ‘perfect’. Dat de staat van onderhoud matig zou zijn, staat niet in het rapport. Bij onderhoud heeft de taxateur driemaal ‘goed’ aangegeven.
 
Het Tuchtcollege maakt korte metten met de klacht: die is gegrond. Het rapport is niet overzichtelijk en transparant en is daarmee in strijd met de Algemene Gedrags- en Beroepsregels. Ook oordeelt het Tuchtcollege dat van een taxateur mag worden verwacht dat hij deze vernieuwingen opmerkt of daarnaar vraagt. Gezien de toon van het verweer en de houding van de taxateur tijdens de hoorzitting oordeelt het Tuchtcollege dat de klantgerichtheid en klantvriendelijkheid voor verbetering vatbaar zijn.
 
De klacht is gegrond en de taxateur krijgt een waarschuwing.
 
 
Klachtnummer: 20180109
Datum uitspraak: 19 april 2018
Document: uitspraak anoniem